Ga naar hoofdinhoud

Zucht… U brengt uw defecte auto naar de garage met als doel: het laten repareren van uw auto. U besteedt uw zaak uit aan een professional en gaat er dan ook vanuit dat het wel goed komt. Dit is echter lang niet altijd het geval. Het kan voorkomen dat de reparatie is mislukt. Of dat het veel te lang duurt, alvorens u te horen krijgt dat de auto is gerepareerd. Als klap op de vuurpijl krijgt u ook nog een (hoge) factuur van de garagehouder. Wat nu te doen als auto na reparatie weer kapot is?

Auto na reparatie weer kapot: schadevergoeding

U zult moeten aantonen dat de garagehouder haar zorgplicht heeft geschonden. Bij het uitoefenen van de zorgplicht gaat het erom dat de garagehouder zich jegens de klant zorgvuldig moet gedragen, zoals van een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht. Is hiervan géén sprake dan kunt u mogelijk de door u geleden schade op de garagehouder verhalen. U moet dan wel nog – naast de tekortkoming in de uitvoering van de zorgplicht – uw schade aantonen alsmede het causaal verband tussen de werkzaamheden van de garage en de gebreken aan de auto.

Mogelijkheid tot vermindering van de rekening dan wel ontbinding van het contract

Nog los van de mogelijkheid om de garagehouder aansprakelijk te stellen voor een schadevergoeding, is het belangrijk dat de gebreken direct bij de garagehouder worden gemeld. Deze melding dient gepaard te gaan met het verzoek om binnen een redelijke termijn een en ander te herstellen.

Vindt het gevraagde herstel niet (tijdig) plaats dan kunt u (afhankelijk van de ernst van het desbetreffende gebrek) vermindering van de factuur aanvragen dan wel het contract ontbinden.

Vragen

Mocht de garagehouder de reparatie aan uw auto niet goed hebben uitgevoerd of duurt het u te lang, neem dan even met ons contact op voor overleg. Wellicht kan de garagehouder aansprakelijk worden gesteld. Wij helpen u graag bij het vinden van een oplossing. Neem gerust contact op.

mr. J.H.J. Vleeshouwers

Laat een reactie achter