De klachtplicht bij een loonvordering
Wij kennen allemaal wel de algemene (wettelijke) klachtplicht van artikel 6:89 BW. Als je een gebrek ontdekt in iets dat je hebt gekocht, dan moet je daarover op tijd klagen. Het doel van deze bepaling is om de schuldenaar te beschermen tegen te laat geuite klachten. Omdat een en ander dan moeilijk(er) controleerbaar is. Recent heeft de Hoge Raad echter geoordeeld dat deze klachtplicht ook geldt voor een loonvordering in een arbeidsrechtelijke relatie. In het arrest van de Hoge Raad ging het om twee casussen die vergelijkbaar zijn.
De zaak
In beide casussen had immers de desbetreffende medewerker (beide werkzaam in de horecasector) een vordering ingesteld ter zake betaling van gewerkte, maar niet betaalde, overuren.
Zowel in eerste aanleg alsmede in hoger beroep werden de vorderingen afgewezen. Volgens deze ‘feitenrechters’ hadden de werknemers niet binnen bekwame tijd geklaagd over de niet uitbetaalde (maar wel gewerkte) overuren.
De Hoge Raad oordeelde (in het arrest van 20 september 2024, ECLI:NL:HR:2024:1278) dus anders. Volgens de Hoge Raad is de klachtplicht uit artikel 6:89 BW in beginsel van toepassing op alle verbintenissen (dus ook uit hoofde van een arbeidsovereenkomst en bij het betalen van een geldsom). Omstandigheden zoals de inhoud van de rechtsverhouding en de aard en inhoud van de desbetreffende prestatie zijn relevant bij het beantwoorden van de vraag of de schuldeiser aan zijn klachtplicht heeft voldaan (meer concreet: bijvoorbeeld de omstandigheid dat ‘werknemers niet snel ageren tegen een mogelijk gebrek, vanwege de gezagsverhouding met de werkgever’ speelt een rol). De Hoge Raad heeft de uitspraken omtrent deze werknemers vernietigd en verwezen naar het Hof Den Haag in verband met het opnieuw beoordelen van de feiten en omstandigheden.
Relevantie voor de praktijk
De klachtplicht geldt dus ook bij het uitbetalen van loon (en overige emolumenten). Een werkgever kan dus altijd – hoewel de rechtspraak hiermee terughoudend zal omgaan vanwege de gezagsverhouding in een arbeidsrelatie – proberen de klachtplicht in te roepen, indien de werknemer niet tijdig over diens loonvordering heeft geklaagd.
Voor de werknemer geldt: tijdig klagen!
Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande vragen hebben of wil u hierover meer informatie inwinnen, neem dan contact op met één van onze specialisten.