U denkt een ‘mooie deal te hebben beklonken’ ter zake de aankoop van uw tweedehands auto (hierna: ‘occasion’). De kilometerstand is in verhouding met het bouwjaar en u hebt een goed gevoel over de aankoop. Echter, blijkt de aankoop van uw occasion uit te draaien op een nachtmerrie. Zo vertoont de occasion gebreken zoals defecte remmen of motorproblemen. Met andere woorden: voldoet tweedehands auto niet? Wat nu te doen als consument? Uiteraard dient een consument erop bedacht te zijn dat een occasion eerder gebreken vertoont dan een nieuwe auto, maar waar ligt de grens?
Wanneer is er sprake van non-conformiteit
Indien u een occasion koopt, dan dient dit product te beantwoorden aan de overeenkomst.
Uit vaste rechtspraak[1] blijkt dat een occasion in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik van de auto gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren. Een uitzondering hierop is als de koper bewust het risico van een zodanig gebrek heeft aanvaard.
Let wel, het feit dat de occasion geen gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert, wil echter niet direct zeggen dat deze auto daarmee aan de overeenkomst beantwoordt. Beoordeeld moet worden wat de koper, op grond van alle omstandigheden van het geval (o.a. de aard van de zaak en de mededelingen van de verkoper) van de auto mocht verwachten.[2]
In het kader van bewijsvoering wordt u – als consument – een ‘duwtje in de rug gegeven’ vanwege het wettelijk bewijsvermoeden. Concreet betekent dit dat een beroep op non-conformiteit (bij de aankoop van de auto) in beginsel wordt aangenomen als het gebrek aan de occasion zich binnen een termijn van één jaar na de aankoop manifesteert. Het betreft echter een weerlegbaar bewijsvermoeden. Een autoverkoper kan tegenbewijs leveren.
Wat dient u te doen als uw occasion non-conform is?
De consument dient de autoverkoper (bij voorkeur schriftelijk) een ingebrekestelling te sturen met daarin het verzoek om – binnen een redelijke termijn – de gebreken te herstellen. De autoverkoper dient een en ander kosteloos te herstellen.
Indien de autoverkoper (deugdelijk) herstel nalaat binnen de door de consument gestelde termijn, dan kunt u kiezen:
- Ontbinding van de koopovereenkomst;
- De gebreken bij een derde laten herstellen en de kosten op de autoverkoper verhalen.
Daarnaast bestaat er de mogelijkheid voor de consument om jegens de autoverkoper aanspraak te maken op een schadevergoeding die is geleden ten gevolge van de tekortkoming. Denk bijvoorbeeld aan expertisekosten, kosten voor het lenen van een andere auto, wegenbelasting, verzekeringspremies en kosten voor het laten schorsen van de auto. Een en ander dient wel deugdelijk inzichtelijk te worden gemaakt.
Wilt u meer weten over het onderwerp non-conformiteit?
Heeft u advies nodig over reeds door u geconstateerde gebreken bij de aankoop van een occasion? Neem dan contact op met Van der Leeuw Advocatuur. Ons kantoor adviseert en procedeert over geschillen ter zake non-conformiteit van (tweedehands) auto’s. Bel naar 0475-769 190 of e-mail naar info@leeuwadvocatuur.nl.
[1] Hoge Raad 15 april 1994, NJ 1995, 614. Hoge Raad 8 juli 2005, ECLI:NL:HR:2005:AT3097.
[2] Hoge Raad 8 juli 2005, ECLI:NL:HR:2005:AT3097.